17 december 2006

Mijn eerste motorit en bezoek aan het college

Vrijdag 15 december

Gisteren ben ik na het bekijken van de mails op bezoek geweest in de school van de drie meisjes van Mémé. Het is een ‘GIC avenir femme’ dat wil zeggen Gestion d’intéret commun. een 7tal vrouwen hebben een school opgericht waar allerlei vakken gegeven worden. Voor sommigen is dat alfabetisatie: sommige moslimmeisjes mogen van hun vader geen les volgen. Op latere leeftijd leren ze dan lezen, rekenen en schrijven. Anderen leren ook naaien, borduurwerk, batikken, enz. Ze leren er een kleine zaak (klerenwinkel) beheren. Men maakt ze ook bewust van het probleem van AIDS. Daarnaast komen de algemene problemen van hun streek, l’Extrême-Nord, aan bod. Na hun twee jaar durende vorming worden ze nog verder begeleid tijdens de opstartfase.
Het bezoek was voor mij heel leerrijk en met Regine gaan we samen eens kijken om een blouse of jurk te kopen misschien ook een mannenhemd in Afrikaanse stijl.
Na de siëste gaan we samen met de moto naar de saré en maken er kennis met heel wat leerlingen. Ze zijn wel moe want van zeven uur zijn ze naar school en hebben niets gegeten. Rond 3u15 komen ze thuis en beginnen aan de dagelijkse taken.
Dan ga ik naar de saré bij Martin en bespreek er nogmaals het project Terra Cottem dialogue. Samen beslissen we om het met het voorlaatste jaar uit te proberen na de vakantie. Daarom roep ik nogmaals enkele leerkrachten wetenschappen of talen op om enkele leerlingen te motiveren om een internetdialoog rond verwoestijning en waterzorg in het algemeen te beginnen! Een unieke kans van mondialisering en noord zuid dialoog in het biezonder. De leerlingen hier zijn in het voorlaatste jaar secundair drietalig (Frans, Engels, Duits of Spaans)
En zeker enthousiast om te dialogeren.
Daarna spreek ik nog af met Adrienne Fouda om eens bij ons op bezoek te komen. Toeval of niet: de lerares die het AIDS-probleem in de GIC behandelt is er ook. Adrienne is een van de beheerders van de school.
Na het avondeten komen zij en haar twee zoons op bezoek.

Mylene 4a zeer mooi broduurwerkje!



Donderdag 14 december 2006
Dank aan Maaike en Annelies en tante Tine voor de reacties!
Vandaag ben ik in het kalme verkeer naar de sare van Marie-Claire en Pauline gereden (Asta is nog altijd thuis) om een mousticaire te kopen want de muggen maken het ons te lastig. Ze zouden er voor zorgen want de woensdagmiddag hadden ze geen les. Tegen 8 uur was ik terug en konden Regine en ik samen gaan eten.
Daarna reden we samen met de moto naar het college en trokken er heel wat foto’s van de vormende activiteiten naast de gewone lessen: veeteelt (schapen, kippen, konijnen), groenteteelt, borduurwerk en breien.

Geen opmerkingen: