21 december 2007

Mijn eerste week - Ma première semaine

Mijn eerste week – ma première semaine
Het werk in de Franse school valt goed mee. Het was wel niet altijd eenvoudig. Vooral door het overlijden van de vader van een onderwijzer. Daardoor moest ik er direct invliegen, als vervanger. Gelukkig hielp één van de moeders; het is een klas met drie niveaus. De tweede dag stond ik er alleen voor. Ondertussen kwam er een telefoon van Yaounde i.v.m. de aanvraagformulieren voor het examen lager middelbaar, enz. Dinsdag na de lessen zijn we samen met alle leerkrachten ons rouwbeklag gaan aanbieden. De man, een 80-jarige gepensioneerde militair, had twee vrouwen en 19 kinderen. Een massa mannen zaten op kussens bij de ingang van de woning, de vrouwen gingen binnen om de weduwe te begroeten. Een heel nieuwe ervaring van een voor mij niet zo bekend gebruik.
Le travail à l’école Française me plait. Si ce n’était pas toujours facile. Surtout à cause du décès du père d’un de nos instituteurs. Comme ça je devais commencer tout de suite, comme remplaçant. Heureusement il y avait une des mamans qui aidait; c'est une claase de trois niveau. Le deuxième jour je devais le faire seule. Entre temps un appel de Yaounde, etc. Mardi nous sommes allé présenter nos condoléances avec tous les profs. L'homme décédé était un militaire pensioné de 80 ans. Il a deux femmes et 19 enfants. Beaucoup d'hommes étaient assis sur des tapis à l'entrée de la maison. Les femmes allaient dire leur condoléances aux femmes à l'intérieur. Une toute nouvelle expériance pour moi.

Geen opmerkingen: